This entry was posted in Individualne teme

Kontrola besa

Autor: Renata Senić

Bes je izvor energije i neophodno je pretvoriti ga u zdravu životnu energiju. Osećanja treba uvek podeliti sa nekim i treba zbijati šale na temu besa svakog pojedinca, jer kada čovek počne da se smeje, prolazi i bes.

Izneverena očekivanja stvaraju ljutnju, a kada je čovek besan, on izbacuje hormone stresa koji ga čine agresivnim.

Činjenice o besu koje valja zapamtiti:

Šta je bes?

  1. Bes ili ljutnja –  osećanje koje doživljavamo kada procenimo da se neko neopravdano ponaša na način koji ugrožava neku našu vrednost/pravilo.
  2. Ljutnja, na komunikacionom planu, predstavlja zahtev za promenom ponašanja druge osobe/situacije ili samog sebe.
  3. Ponašanje koje proističe iz osećanja ljutnje je agresivno ponašanje

Bes nije:

  1. refleks
  2. automatska reakcija
  3. izazvan ponašanjem drugih ili nepovoljnim situacijama

 

Šta su ciljevi  besa i agresivnog ponašanja?

  1. očuvanje lične vrednosti
  2. očuvanje osnovnih potreba
  3. očuvanje osnovnih ubeđenja

Pojedini ljudi ispoljavaju svoj bes na prepoznatljiv način – svađom sa supružnikom ili vikanjem na kolege – drugi prikrivaju svoja negativna osećanja. Međutim, i kamufliran bes može da se ispolji na indirektan način i to u formi konstantnog prigovaranja, ogovoranja, neprijatnih i sarkastičnih opaski, ignorisanja ili prekidanja komunikacije sa pojedinim ljudima, bez ikakvog objašnjenja. Prekomerno uživanje u piću ili u hrani, takođe je čest oblik ublažavanja osećanja i borbe protiv prigušenog besa.

Svako od nas ima svoj način ispoljavanja besa. Ove šeme ponašanja uče se u najranijem detinjstvu, ili posmatranjem reakcija roditelja na bes, ili kroz samodobrambenu reakciju na način na koji su nas tretirali. Bolje razumevanje načina na koji se borite s besom – ili se ne borite – pomoći će vam da izmenite bilo koju destruktivnu ulogu koju imate u emotivnim i poslovnim odnosima. Konstruktivno ispoljavanje besa znači da ostajete pri svojim ubeđenjima, ali to morate da uradite na svesnom nivou, planski i poštujući dostojanstvo drugih ljudi. Oni, koji izražavaju svoj bes na zdrav način su sigurne osobe koje autoritativno iznose svoje argumente, bez uvreda i omalovažavanja suprotne strane, što je, razumljivo, pravi način da se izbegne odbrambeni stav suprotne strane. Takođe, one se ne plaše konflikata, jer znaju da su sukobi mišljenja sastavni deo svakog odnosa. Njihovo ponašanje omogućava da različitosti i sukobi budu razrešeni na razuman, konstruktivan način.

Bes postaje problem kada ga osećamo intenzivno, ponavljano i dugo i kada ga ispoljavamo na neprikladan način. Veoma često ili intenzivno osećanje besa dovodi do ekstremnih fizičkih napora. Tokom produženih i učestalih epizoda besa, određeni delovi nervnog sistema postaju jako aktivirani, što dovodi do povišenog krvnog pritiska i pojačanog lupanja srca tokom dužeg perioda. Ovaj telesni stres može izazvati mnogobrojne zdravstvene smetnje, poput hipertenzije, bolesti srca, sniženja efikasnosti  imunog sistema. Sa zdravstvene tačke gledišta, to su dovoljni razlozi za učenje načina kontrolisanja besa. Sledeći dobar razlog za menadžment besa su negativne psledice do kojih besno ponašanje može da dovede. U ekstremnim slučajevima, bes vodi fizičkom nasilju koje koje često prate mnoge posledice loše po agresivnu osobu i njenu okolinu (zatvor, fizičke povrede i osveta su samo neki od problema do kojih agresivno ponašanje može da dovede). Emocionalne posledice izliva besa su, u nekim slučajevima, i značajnije od svega drugog. Osoba nesposobna da kontroliše sopstvene “napade besa” često biva uvučena u začarani krug sastavljen od miksa različitih nezdravih emocija. Nakon izliva besa,  ljudi neretko osećaju potištenost, depresivnost, stid, krivicu ili još veći bes povodom činjenice da su „izgubili kontrolu“.

Čak i kada bes ne uključuje fizičko, već samo verbalno nasilje, mogu se doživeti gotovo sve gorenavedene posledice. U najboljem slučaju, osoba koja ima problem sa izražavanjem besa će postati vrlo neomiljena u svojoj okolini, što će često pojačati njenu besnu reakciju, praćenu drugim nezdravim emocijama.

Izlivi besa su vrsta navike – ne samo da bes nije nasleđen, već naučen, nego je i veoma predvidiv, jer predstavlja vrstu navike. Osoba koja besno reaguje u određenim situacijama, postaje predvidiva okolini, koja uči koje situacije okidaju agresivne reakcije kod ove osobe. Navike su, po definiciji, ponašanja koje se iznova i iznova ponavljaju bez razmišljanja. Ljudi koji dolaze na kurs «menadžment besa» često koriste svoje agresivno ponašanje za rešavanje problema. To uglavnom rade bez razmišljanja o negativnim posledicama koje takvo ponašanje može imati po njih i po druge ljude.

Odvikavanje:

  1. osvešćivanje besa – da biste porazili svoju naviku, morate je prvo postati svesni. Morate postati svesni situacija, okolnosti i ponašanja koje okidaju vaš besan odgovor. Ovo uključuje i razumevanje negativnih posledica  agresivnog ponašanja
  2. strategije za kontrolu besa – da biste prevazišli bes, potrebno je da razvijete veštine za to. Ove veštine ili strategije se mogu koristiti da zaustave eskalaciju besa pre nego što izgubite kontrolu i doživite negativne posledice. Efektivan komplet strategija uključuje i preventivne mere i strategije savladavanja besa na licu mesta.
  3. postavljanje ciljeva – svakom ko želi savladati bes, cilje je isti – savladavanje besa. Ciljevi su lični utoliko što pojedini ljudi žele da savladaju bes u određenim situacijama u kojima su izlivi besa za njih najpogubniji.
  4. metar za bes –  jedna od osnovnih strategija samopomoći i prvi korak za samostalno uviđanje intenziteta besa, te samim tim i prvi korak u savladavanju besnih reakcija. Strategija koja pomaže da izmerimo količinu besa i efikasnije postavimo ciljeve za promenu. Metar za bes služi za osvešćivanje besnog načina reagovanja i učenje kako da ga kontrolišemo.

 

1_________________________________________________________10

 

Metar za bes možemo prikazati skalom sa deset podeoka. Broj 1 predstavlja situaciju u kojoj uopšte ne bismo osetili bes, a broj 10 predstavlja tačku pucanja, situaciju u kojoj bismo uvek osetili bes. Između je prazan prostor na kom svako ponaosob  određuje događjaje povodom kojih bi ispoljio bes u različitom stepenu. Povodom čega osećate manji, a povodom čega veći intenzitet besa? Skalirajte situacije koje su okidači za vaše besne odgovore i već ćete se naći na putu osvešćivanja i moći da pravite dalje planoveza kontrolu besa.

Napomena: tačka 10 na metru besa označava situaciju u kojoj osoba doživljala najneprijatnije lične posledice od izliva besa (na primer, biva uhapšena, ili se nađe u još goroj situaciji)

Napomena 2: situacije u kojima se osećamo besno variraju. Ono što bi jednu osobu podstaklo da reaguje besom, drugoj ne bi predstavljalo nikakav problem. Od izuzetne važnosti je da metar za bes personalizujete i odredite situacije u kojima Vi lično reagujete besom.

Isplativost besa:

Neprikladno ispoljavanje besa može imati neke koristi, u suprotnom ga ljudi ne bi ni ispoljavali . Uvek se ponašamo na način koji nam donosi neku vrstu koristi. Pitanje je samo da li smo sposobni da relano procenimo koje su i koristi i štete od određenih ponašanja i da izračunamo stvarnu isplativost i realne gubitke koje nam  to ponašanje donosi.

Razmislite koje su koristi od nezdravog ispoljavanja besa? Evo nekih mogućnosti, koje možete dopuniti koristima iz ličnog iskustva:

–         sposobnost da manipulišemo i kontrolišemo druge ljude (korist li šteta? Na vama je da odlučite, posmatranjem isplativosti u ostvarivanju kratkoročnih i dugoričnih ciljeva)

–         oslobađanje telesne tenzije koja nastaje kada se iznerviramo (korist ili šteta? Trenutačno ispoljavanje besa kad kod ga osetimo može prerasti u naviku stalnog reagovanja na istovetan način. Na vama je da procenite da li vam to odgovara?)

–         __________________________________________________________________

Međutim, dugoročno gledano, nezdravo ispoljavanje besa nije od koristi ni po vas ni po druge. Vi stvarate neprijatelje, pod rizikom ste od oboljevanja od raznih bolesti i dobijanja kazni, a drugi ljudi ostaju uplašeni, često menjaju stav prema vama, i joše češće se povlače i okreću vam leđa.

Vežba: izlivi besa su vaše trenutno izabrano ponašanje. Ukoliko želite da ga promenite,  nudimo vam strategije promene.  Pokušajmo da zajedno pronađemo alternativu besnom ponašanju koja bi dovela do ostvarenja vaših ciljeva, i umanjila negativne posledice koje bes donosi. Sledeći formular služi za računanje dobiti i štete od besnog i alternativnog (smirenijeg, asertivnijeg, odlučnijeg, i takođe cilju usmerenog) načina ponašanja. Ukoliko ga popunite na iskren i realističan način, računica će biti čista i potvrditi da se bes ne isplati!.

Izlivi besa Alternativno ponašanje
Vaše Dobiti (kratoročne) Vaši Gubici (kratkoročni) Vaše Dobiti (kratkoročne) Vaši Gubici (kratkoročni)
        
Vaše Dobiti (dugoročne) Vaši Gubici (dugoročni) Vaše Dobiti (dugoročne) Vaši Gubici (dugoročni)
        
 Kratkoročne koristi koje drugi ljudi imaju od vašeg besa  Kratkoročni Gubici koje drugi ljudi imajuod vašeg besa  Kratkoročne koristi od alternativnog ponašanja za druge ljude  Kratkoročni gubici od alternativnog ponašanja za druge ljude
        
 Dugoročne koristi od besnog ponašanja za druge ljude  Dugoročni gubici koje drugi ljudi imaju od vašeg besnog ponašanja  Dugoročne  koristi od alternativnog ponašanja za druge ljude  Dugoročni gubici od alternativnog ponašanja za druge ljude
        

Ukoliko imate problem sa intezivnim osećanjem i neprikladnim ispoljavanjem besa, obratite nam se. Nudimo vam pregršt vežbi i načina za razumevanje i kontrolu ljutitog ponašanja, kao i strategije razvijanja zdravijeg pogleda na svet.

 

 

This entry was posted in Individualne teme. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

One Comment

  1. Posted 06.06.2017. at 02:44 | Permalink

    Hi,I read your new stuff named “Kontrola besa – Psihoterapijske teme” like every week.Your humoristic style is awesome, keep doing what you’re doing! And you can look our website about free ip proxy.

Post a Comment

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Zakažite savetovanje

    fon

    Renata Senić

    064 247 40 75

    Čika Ljubina 14, Beograd

  • Kontaktirajte nas

  • Newsletter

  • Skype


    Za zakazivanje skajp seansi obratite se porukom na: office@psihoterapijsketeme.rs Add me to Skype - Renata Senić
    » Get Skype, call free!
  • Pravila o preuzimanju tekstova

    Ukoliko želite da preuzimate tekstove s ovog sajta, potrebno je da prethodno stupite u kontakt sa mnom putem navedenog mejla ili broja telefona.
    Ako se dogovorimo o postavljanju teksta na vaš blog, trebalo bi da sadrži sve unutrašnje linkove ka mom sajtu, naveden i linkovan izvor i moj potpis linkovan ka mojoj biografiji na ovom sajtu.

  • Facebook