This entry was posted in Anksioznost i panika

Majndfulnes i anksioznost

Majndfulnes – tehnika svesne meditacije ili svesnog obraćanja pažnje na sadašnji trenutak i aktivnosti koje

Majndfulnes

u njemu obavljamo, vraća naš fokus u „sada i ovde“ i često pomaže ljudima da prekinu krug misli koje izazivaju anksioznost. U poslednje vreme na popularnim psihološkim sajtovima viđamo tekstove koji nabrajaju načine kako da se oslobodimo anksioznosti. Majndfulnes je jedan od sve češće pomnjanih metoda jer, logično, ako smo fokusirani na sadašnji trenutak, ne možemo se baviti budućnošću, pa ne možemo ni biti anksiozni. Međutim, ne polazi svima za rukom da praktikuju majndfulnes. Ne smo zato što je za to potrebna vežba, već zato što ne utiče na sve probleme vezane za anksioznost. Saveti poput tih koji nude praktične smernice za prevazilaženje anksioznosti, zapravo mnoge osobe uznemire. One počinju da se pitaju šta nije u redu s njima kada ne mogu da izvedu tu jednostavnu vežbu iako uporno pokušavaju, pomišljaju da imaju teže probleme ili da su im problemi nerešivi.
Zašto nekima ne polazi za rukom da praktikuju majndfulnes?
Razlog nije jednoobrazan, ali pojednostavljeno rečeno – nije svaka tehnika za svaki problem i svaku osobu. Nekada su nesvesne dobiti od održavanja problema jače od svesne želje da se menjamo i onda ljudi ne mogu da ih prevaziđu dok ih ne osveste i prorade. Nekada su anskioznosti toliko difuzne da gotovo ne uključuju reči – osoba ima doživljaj nemira, ali ne zna da kaže povodom čega je uznemirena, nedostaje joj kapacitet za osmišljavanje svoje teskobe. U takvim situacijama je posebno teško da se vrati u sadašnjost jer ni nema jasan osećaj da je u budućnosti, već pre da se nešto strašno sada dešava i da ne može da se umiri bez nekoga ili nečeg drugog – nekog sredstva, pića, hrane. U takvim situacijama sadašnji trenuci su često doživljeni kao prazni, ako u njima nema nekog/nečeg na šta bi osoba mogla da se osloni, u šta bi mogla da se uzda. Pojedine osobe osećaju nemir kao doživljaj jake usamljenosti, te bi fokusiranje na ispijanje kafe ili pravilno disanje za njih bilo mašenje poente, jer imaju doživljaj da ništa u sadašnjosti ne može da popuni njihovu prazninu ili da ih, u psihološkom smislu, utopli, da im mir.
S druge strane, pojedinici doživljavaju pojačano razmišljanje o svemu i svačemu kada pokušavaju da budu „u zoni“, da dostignu meditativni nivo fokusiranosti na sadašnji trenutak. Dešava im se upravo suprotno, osećaju pojačane brige, anksioznosti i stres i još jači utisak nemanja kontrole nad svojim emocijama. Nekima, ispostavilo se, stres kod praktikovanja ove tehnike izaziva toliki nemir da im se javljaju i halucinacije.
Meditativno prepuštanje nije za svakoga i valjalo bi znati kada i kako se tehnika može efikasno praktikovati. Za neke ljude u određenim situacijama je mnogo bolji izbor suočavanje s problemom, prorađivanje i razumevanje, od prepuštanja trenutku.
Ponekada je fokus na sadašnost baš ono što je okidač za anksioznost. Ako smo u sadašnjem trenutku vezani za stresni događaj, majndfulnes samo pojačava brigu.
Ovo je još jedna u moru tehnika koja je postala sve popularnija kao vežba koja sigurno smiruje. Nažalost, nije uvek tako i mogući su jaki kontraefekti. Vežbe koje su alternativa majndfulnesu, a koje ne mogu da izazovu kontraefekte, odnose se na pravilno disanje, racionalno razmišljanje i dubinski rad na razumevanju i proradi osećanja.
Ako majndfulnes ne upali, to ne znači da nešto ozbiljno nije u redu s vama ili da imate komplikovan i nerešiv problem, već samo da ta tehnika nije za vas, ili bar ne u ovom trenutku.

Renata Senić

This entry was posted in Anksioznost i panika and tagged , . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.
  • Zakažite savetovanje

    fon

    Renata Senić

    064 247 40 75

    Čika Ljubina 14, Beograd

  • Kontaktirajte nas

  • Newsletter

  • Skype


    Za zakazivanje skajp seansi obratite se porukom na: office@psihoterapijsketeme.rs Add me to Skype - Renata Senić
    » Get Skype, call free!
  • Pravila o preuzimanju tekstova

    Ukoliko želite da preuzimate tekstove s ovog sajta, potrebno je da prethodno stupite u kontakt sa mnom putem navedenog mejla ili broja telefona.
    Ako se dogovorimo o postavljanju teksta na vaš blog, trebalo bi da sadrži sve unutrašnje linkove ka mom sajtu, naveden i linkovan izvor i moj potpis linkovan ka mojoj biografiji na ovom sajtu.

  • Facebook